English
 

Extraordinary ideas in the making

Sök in till vår Inkubator

 
chris-brignola-7766.jpg
 
 

Extraordinary ideas in the making

 
 

Inkubatorn är till för att hjälpa dig utveckla din i affärsidé till en extraordinary idea. Ett innovativt bolag som växer fram till ett framgångsrikt exporterande bolag.

Alla bolag kan söka in men först vill vi gärna lära känna dig innan, gärna genom att du medverkat i vår accelerator.  Där kan du finslipa och förbättra din ide vilket ökar chansen att vara väl förberedd för nästa steg. 

I vår incubator får du och ditt team individuell och anpassad rådgivning av våra erfarna affärsrådgivare under upp till 2 år. Vi hjälper dig utifrån dina behov med:

  • Finansiering - stöd och hjälp kring finansiering (VC, bank, andra lån och bidrag)

  • Försäljning - pris- och affärsmodell, förhandling och marknadsanalys, vi hjälper med allt.

  • Bygga team - hos oss får du hjälp att hitta rätt personer till ditt bolag, både operativt i bolaget men också för att bygga upp din styrelse.

  • IPR - vi kan se över dina immateriella rättigheter, allt från patent till att licensiera teknik och allmän immaterialrätt.

  • Marknadsföring - syns du inte finns du inte, hur skapar du effektiv marknadsföring i olika medier.

  • Kontor och utrustning - vi har olika kostnadseffektiva kontor på de orter vi verkar och tillgång till 3D-printers, maker-space, moderna miljöer med bra mötesplatser mm.

Du behöver inte flytta till våra kontor men nyttja då du har behov - vi kan jobba med dig oavsett var du finns. 

Ditt bolag kan ha säte var som helst från Skellefteå älvdal och norrut och behöver vara yngre än 5 år alt. att du inom kort startar nytt bolag för dina nya affärsplaner.

Vilka kommer med i Inkubatorn?

Vi bedömer alla sökande team och bolag på följande parametrar:

  • Extraordinary idea – ny och innovativ ide, kan vara ny teknik eller ny affärsmodell eller annat som har potential att växa internationellt.

  • Affärsmodell – tydlig exportpotential, direkt eller inom kort. Att omsätta >10 MSEK inom några år.

  • Finansiering – en plan och förmåga att attrahera finansiering som krävs.

  • Team – minst 2 personer engagerade i bolaget med rätt kompetens för nästa steg.

  • IPR – klarlagd immaterialrätt, frihet att agera och kanske även skydda.

  • Bolag – aktiebolag med säte Skellefteå eller norrut (max 5 år gammalt eller starta ett nytt direkt vid antagning).

  • Presentation av ide - presentera dig själva och din ide på ett bra sätt.

  • Referenser på nyckelpersoner - från tidigare kollegor eller chefer.

Vi är precis som ni ett litet hårt arbetande team med avgränsade resurser vilket gör att vi inte kan ta in alla idéer och team som vi skulle vilja. Vår samlade bedömning styr och de som har bäst potential enligt ovan kvalar in.

Investering från Arctic Ventures!

När du och ditt företag antas till inkubatorn får ni en investering via affärsängel-bolaget Arctic Ventures Ett AB i form av ett konvertibellån på 300 000 SEK.

För mer information om Arctic Ventures och hur det fungerar läs vidare på hemsidan här. Du kommer under det första året få träffa de änglar som investerat vid ett antal tillfällen. Dessa är erfarna entreprenörer som har mycket att bidra med till din fortsatta utveckling.

Har du frågor om hur detta tekniskt fungerar och vad ett konvertibellån är så hör av dig till oss så berättar vi mer.

Hur ansöker jag?

Vi vill få in lite material från dig; 1) en enkel och överskådlig affärsplan. 2) en presentation 3) en till två personliga referenser till dig som söker och 4) en finansiell plan och budget som också förklarar hur du kommer använda investeringen från Arctic Ventures.

Materialet kan lämnas in på svenska eller engelska.

När vi fått din ansökan, tittar vi igenom det och kallar in de som vi ser matchar våra kriterier. Du kommer få chansen att presentera din ide för oss och vi har säkert en del frågor. Efter det kommer vi besluta vilka vi antar till Inkubatorn.

Se gärna våra exempel på en affärsplan och presentation (både svenska och engelska versioner nedan).

Skicka din ansökan till info@abi.se (affärsplan, referenser och annat), se datum nedan.

Antagning 2019:1

Stängd maj 2019.

Antagning 2019:2

18 november 2400h CET – Deadline ansökan med tillhörande material.

25-26 novmber – Presentationer från utvalda team för antagning (sker Luleå, Piteå, Kiruna och Skellefteå, överenskoms separat).

6 december - Uppstartsmöte för antagna bolag (sker Luleå, Piteå, Kiruna och Skellefteå, överenskoms separat).

Vad kostar allt detta och hur fungerar det?

Vi tar ut en årsavgift i form av en årlig royalty på 75 000 kr som du betalar när du lämnar oss. Så när du lämnat inkubatorn efter t.ex. två år så har du ett royaltyåtagande på 150 000 kr (2x75 000kr) Den har du fem år på dig att betala tillbaka. Om du inte har kunnat betala åter efter 5 år skrivs det av.

Allt detta och lite annat regleras i ett medlemsavtal som vi tecknar mellan ditt bolag och oss. Där finns mer om hur du kan nyttja våra lokaler, tystnadsplikt mot andra bolag m.m.

Lite bra material du kan använda

Här kan du ladda ner affärsplan och pitch-mallar. Det är inte ett krav utan utan några enkla exempel (svenska och engelska).

 
 
 

Frågor? Bara kontakta vem som helst av oss!