7+7 med den energiska Christina Skoog

Skärmavbild 2017-11-08 kl. 13.59.21.png

Dags för en ny 7+7. Den här gången träffar vi en av Piteås många stoltheter: Christina Skoog, vd för Skoogs Fastigheter och Kust Hotell och Spa.

Var man än vänder sig i Piteå ser man "Skoogs" någonstans. Är det inte på lastbilar längs E4 så är det runt Småstaden eller Kust Hotell och Spa. Vi ville veta mer, så jag träffade Christina Skoog för en ny intervju i vår serie 7+7.

När jag gjorde min research om Christina så återkom epitet som härlig. Det blev snabbt ganska uppenbart att hon inte bara är framgångsrik, utan också en väldigt omtyckt profil i Piteå och Norrbottens näringsliv.

Hon har under drygt 20 år haft en framträdande roll i koncernen Skoogs Handel, som är ett av Piteås största företag. Men det är kanske först på senare år som hon blivit mer allmänt känd i och med sin roll som vd och grundare av prisbelönta Kust Hotell & Spa.

Förutom att leda Kust är hon också bland annat vd för Skoogs Fastigheter, samt sitter i styrelsen för besöksnäringens organisation Swedish Laplands Visitors Board.

Läs våra tidigare intervjuer med bland annat Jan Snygg (Place Consulting), Camilla Lindmark (Expandera) och Johan Larsson (Nyab):
https://www.facebook.com/pg/ArcticB...

Vem är Christina Skoog och vem är hon absolut inte?

- Jag är en glad, positiv och energisk kvinna i mina bästa år, som har jobbat som egen företagare de senaste 24 åren. Och så har jag förmånen att vara både mamma och mormor.

- Jag är inte en person som ser hinder, eller som gnäller och är negativ.

Vad gör dig till en bra vd och entreprenör?

- I grund och botten är jag ganska vanlig. Jag utgår mycket från mig själv och våra egna värderingar. Det är viktigt för mig att försöka se alla kunder, medarbetare och medmänniskor. Med ålderns rätt har jag befunnit mig i många olika situationer, vilket gör att jag kan känna igen mig i andras utmaningar och möjligheter. Sedan är naturligtvis varje situation unik.

- Ibland bjuder jag kanske för mycket på mig själv och mina idéer, men jag är rak och ärlig. Jag är inte rädd för att hugga i och hjälpa till där det behövs. Självklart är jag samma person i dag som innan vi byggde Kust Hotell & Spa, men som företagare har jag lärt mej väldigt mycket. Jag har samlat på mej många nya erfarenheter och utvecklats såväl som entreprenör och människa.

Du gjorde annat före du gick in i familjeföretaget. Vad lärde du dig under den tiden som du har nytta av nu?

- Det var viktigt för mig att stå på egna ben och jag ville testa lite av de grejer jag tyckte var roliga. Så jag jobbade i försäkringsbranschen, inom resebyråvärlden och på hotell. Sedan lockades jag in i familjeföretaget och vi startade vår gemensamma resa. Så nu är jag tillbaka lite där jag började, fast inte som anställd den här gången. Cirkel är sluten men nu är jag såväl fastighetsägare som hotellägare, gånger två. [Reds anm: Skoogs driver även Skoogs City BnB.]

Vilket är ditt råd till de som vill starta eget?

- Om du har en idé som du vill testa så tycker jag du ska prata med en seriös företagare eller skaffa dig en mentor som du kan lita på. Det är viktigt för oss som har varit med ett tag att ha yngre att bolla idéer med också. Vår verklighet är inte likadan som den är för de som är 20-30 år yngre.

- Jag tror på ett givande och tagande. Bara för att jag har några år på nacken, har gjort det här ett tag och är framgångsrik betyder det inte att jag inte har saker att lära. Det är viktigt att hålla sig ajour oavsett om du är på väg att starta, är nystartad eller om du funnits med ett tag. Vi kan bjuda på erfarenhet, medan du kan bidra med snabbheten och det nya. Framtiden är ju lika för oss alla.

Vad betyder Piteå för dig?

- Piteå betyder mycket. Det betyder barndomsstad och trygghet. Det är staden och regionen som finns i hjärtat. Det är här vi har vår bas.

- Jag tycker att det är otroligt viktigt för Piteå som stad att attrahera flera människor. När vi bygger bostäder och startar nya företag lockar vi till oss nya människor som lever och bor här och i regionen. Om vi kan presentera nya saker och vi blir ledande i flera branscher, kommer vi att få en tillväxt. Detta får oss att växa ännu mer och så utvecklas vi ytterligare.

- Sen tycker jag det är vackert. Det är nära till vatten, till skog och mark och ganska nära lite berg och fjäll. Det är en jättebra stad att leva, bo och verka i.

Du och Skoogs är verksamma i traditionella basindustrier och besöksnäringen. Hur ska våra stora näringar bli bättre på att jobba tillsammans för att stärka länet?

- Det finns oändliga många sätt för oss att jobba tillsammans. Skogsindustrin får exempelvis många besökare. Smurfit Kappa, SCA och andra skulle kanske nå ännu större framgångar om de kryddade besöken med exotiska upplevelser. Vi behöver stärka de upplevelserna så att besökare kommer tillbaka både i arbetet och som turister.

- Folk måste förstå att besöksnäringen inte bara är hotell och/eller hundspann. Oavsett vilken bransch du är verksam i så är det första du eller dina kunder möts av någon som jobbar i besöksnäringen. Du kommer med flyget, åker taxi, hyr en bil eller checkar in på ett hotell. Besöksnäringen är ansiktet utåt för alla branscher.

- Den är gigantisk och sysselsätter otroligt många. Det är en bransch som vuxit om fler andra basnäringar och måste tas på allvar. Besöksnäringen kommer expandera ännu mer med de rikedomar vi har här uppe. För oss är det kanske vardagsmat, men för människor från andra delar av världen är det fantastiskt att vi har ren luft, stora ytor, norrsken och växlande årstider med en riktig vinter.

Du får göra EN sak för att stärka utvecklingen i Piteå. Vad?

- Jag tror att det måste bli nån form av utbildning. Vi behöver stärka kunskaperna i alla branscher för att prestera bättre i våra olika professioner. Det är ju också mycket som händer inom nya medier. Är det nåt vi inte vet så är det hur framtiden ser ut och det är ju här vi vill ligga i framkant. Alla de nya digitala strategerna som nu utbildas här i Piteå är fantastiskt, tycker jag.

- I besöksnäringen måste vi också höja både statusen och nivån på det vi gör. Vi behöver bli bättre på att utbilda och sprida kunskap om vår region och varför andra vill komma hit. Då kommer vi känna stolthet och blir man stolt så växer man, blir tryggare och ännu bättre på det man gör. Med relativt små medel skulle vi kunna få en gigantisk uppväxling.

7 snabba

Så till slut sju snabba frågor, där varannan är privat och varannan professionell. Dvs, vad gillar du som person vs vem skulle du helst jobba eller samarbeta med? Vi börjar med att vara personliga.

Skärgård eller spa? Skärgård, även om jag skulle behöva säga spa. Naturen är naturen.

Lindbäcks eller Lundqvist trävaru? Oj, den var svår. Båda är ju fantastiska företag och spännande på sitt sätt. Jag kan nog inte svara, då blir jag ju ovän med nån eller båda. Snälla, kan du inte ta nån annan? (skratt)

Okej då. Ellos eller Amazon? Amazon.

Luleå eller Skellefteå? Men det här är ju jättejobbigt! Båda har sina fördelar. I dagsläget har Luleå mer att erbjuda, så privat åker jag till Luleå. Men i hockey håller jag på Skellefteå.

Space X eller SJ? Space X. Det känns som framtiden, SJ är dåtid.

Polarkaka eller gahkku? Gahkku! Jag har ju byggt fritidshus i Kåbdalis och de gör fantastisk gahkku på K&M så jag måste dit och köpa varje gång jag är där.

Skellefteå Kraft eller Northvolt? Då väljer jag Skellefteå Kraft.

Sommar eller vinter? Sommar är härligt, men vi är mer originella på vintern. Och så har jag ju stugan i Kåbdalis. Så numera älskar jag verkligen vintern, att vara däruppe och tillbringa mycket tid ute i naturen.

Text och bild: Markus Odevall.

 

Sarah Gotthold