Li Skarin: "Vi måste våga mer - alla har en Darja i sig"

li_skarin.jpg

Journalisten Li Skarin är ny vd för Luleå Näringsliv efter framgångsrike Matz Engman. Hon är tidigare mest känd för att ha byggt upp Massa Media, men vem är hon egentligen?

Som vd för och grundare av Massa Media har Li Skarin de senaste åren spelat en viktig roll i att berätta om Sápmi och Norrbotten för resten av världen. Hennes bolag har bland annat producerat Bastubaletten och Renskötarna - två tv-program som berört en nationell publik.

Nu tar hon klivit in i ett helt annat sammanhang, som ny vd för Luleå Näringsliv. Hon blir den första kvinnan i rollen och med hennes bakgrund i kreativa näringar har hon också en helt annan profil än sina föregångare.

Jag träffade henne för att ta reda på mer om vem hon är och vad som driver henne. Dags alltså för en ny intervju i serien 7+7, där vi tar pulsen på mer och mindre kända profiler inom näringslivet i norra Sverige.

Vem är Li Skarin och vem är du inte?

- En kvinna som är superintresserad av att se utveckling av både människor och platser. Jag vill vara där det händer, och känna att jag är på en plats där det är värt att vara. Det innebär att jag hamnar i sammanhang där jag har mycket att göra, så tydligen trivs jag med det också.

- Privat handlar livet mycket om hästgården. Mocka skit och vara med hästarna och barnen är superviktigt för att balansera upp det speedade jobblivet.

- Jag är inte en så jättebra förvaltare, utan mer en klassisk katalysator. Jag önskar ibland att jag var bättre på att förvalta.

När har du varit mest stolt över dig själv som företagare?

- Det var nog när vi med Massa Media som radioproduktionsbolag slog oss in på teve-marknaden. Det är inte många som gjort det. Det var ett stort och ganska kostsamt kliv, men vi klarade det och jag känner att vi lyckades befästa oss på den marknaden. Det gick!

- Allt började med att jag lyckades pitcha in ett reseprogram till SVT i konkurrens med typ 427 andra idéer. I efterhand fick jag veta att jag pitchade mot bland annat Felix Herngren. Och de valde min pitch!

Hoppet från ett produktionsbolag till Luleå Näringsliv känns… otippad! Vad drev dig?

- Alla borde byta jobb och kanske till och med bransch oftare. Jag kände mig sugen på nånting annat och har länge varit intresserad av regional utveckling.

- Länsstyrelsen hade till exempel tidigare ett projekt som hette Kvinnliga framgångsbyggare där vi försökte få tjejer att starta och driva företag. Och med Massa Media har vi jobbat mycket med att sätta Norrbotten på kartan. Jag har alltid tyckt att vi måste berätta mer om forskningen och de framgångsrika företagen här. Det är viktigt att de produceras nationell media här för att berätta om allt bra vi gör - syns man inte så finns man inte.

- Det tycker jag också är en av de viktigaste uppgifterna för mig som näringslivschef - att fortsätta visa på bra saker. Vi som region ligger faktiskt i framkant nationellt och internationellt, och dessutom är vi inte alls så långt bort från London eller Paris.

Vad lämnar du efter dig till Massa Medias nya vd Göran Hedemalm?

- För det första har vi en fantastisk stab. Det är ju dem som gör det, det är de som är Massa Media. De finns ju där med sin fantastiska energi och kompetens. Om allt går vägen med den köpare vi pratar med så blir det också en stark kraft för bolaget.

- Sen har ju Göran själv jobbat länge i branschen och har mycket kontakter.

Rättvist eller ej, det finns en utbredd bild i länet av att lulebor ser sig som lite förmer än andra. Vad kan du som pitebo göra åt det?

- Jag kommer att ta mitt uppdrag att jobba för Luleås räkning på 200% allvar, men jag kanske tänker på länet på ett annat sätt.

- Är man stor och stark som Luleå, så måste man vara snäll som Bamse. På många håll är vi dessutom inte bäst. Piteå ligger exempelvis i framkant när det gäller förnyelsebar energi. Vi måste bli bättre på att ta hjälp av varandra, sudda ut stadsgränserna och se till hela regionens bästa. Händer det bra saker för Luleå är det bra för hela länet, men Luleå måste också vara bjussigt tillbaka.

Om du blickar framåt i tiden. Vad har du uppnått med Luleå Näringsliv när du känner att du lyckats?

- I den här landsändan är vi vana att ha naturen som tillgång. Basindustrin har gett oss mycket och idag säljer vi landytor och kyla. Jag skulle vilja hitta kraften i vårt know-how, i våra hjärnor och våra hjärtan. Hit ska man inte bara komma för att vi har yta, kyla, malm och stål. Man ska också lägga sin forskning och utveckling i Luleå och Norrbotten. Det hade varit den största fjädern hatten.

- För att vi ska bli den kreativa platsen måste vi skapa lite rundare hörn, i oss själv och den fysiska miljön. Vi måste våga mer - vi har alla en Darja Isaksson i oss. Här finns redan ett fantastiskt universitet, som vi måste bli bättre på att berätta om. Och näringslivet måste kopplas närmare både forskningen och alla våra kreativa människor, som kanske inte är akademiker men har väldigt mycket kraft att tillföra.

Vi behöver fler kvinnor i ledande positioner. Vad kan du göra?

- Det handlar kanske främst om inspiration - att andra tänker tanken att ”just det, ett sånt jobb kanske jag också skulle tycka vara roligt”. Sen kommer jag peppa andra kvinnor att våga ta det steget. Många gånger behöver man kanske väckas från sin bubbla och inse att det finns såna här möjligheter.

- Det här är viktigt. Jag har ju inte haft det här jobbet så himla länge, men jag har redan varit på möten där det varit bara män. Där jag varit enda kvinnan. Jag trodde faktiskt inte att det var så. Det är ändå skruvat, det är ju 2017.

- Sen tycker jag att mångfaldssituationen är ännu viktigare. Där har vi ett jobb att göra, allihop. Hur kan vi hitta framgångsrika affärsidéer med globalt genomslag om vi utgår från en så liten och otroligt homogen grupp?

7 snabbfrågor

Sist men inte minst, sju stycken snabba frågor - varannan om vad Li skulle välja privat och varannan om vem eller vilka hon skulle vilja jobba med. Vi börjar med det privata.

Vandra i fjällen eller kajak i skärgården? "Kajak i skärgården."

Klarna eller Spotify? "Sebastian Siemiatkowski som startade Klarna är helt sjukt grym. Men jag säger nog Spotify, för det är närmare mitt område."

Palt eller renstek? "Åh, det kan man inte säga. Både och. Renstek på lördag och palt på måndag."

Postnord eller Amazon? "Ha! Amazon alla dagar i veckan."

Netflix eller YouTube? "Netflix, absolut."

Peder Fredricson eller Diane Sawyer och ABC News? "Peder Fredricson! Det är ju ett jättedumt val karriärmässigt och jag är ju dessutom dressyrryttare, men jag går på känsla."

Basketfredag eller gourmetkväll? "För nån vecka sen hade jag svarat gourmetkväll utan att tveka. Men sen gick jag på basket och efter den matchen… jag har nästan aldrig varit på basket, men jag blev tagen och tyckte att det var så spännande. Så nu väljer jag nog faktiskt basketfredag."

Markus Odevall