Thomas Andersson: "Jag är beroende av andra"

thomas_andersson.jpg

Thomas Andersson var vd för Meramedia, som grundades för nästan 20 år sedan. Men plötsligt tog han steget åt sidan till en start-up. Varför och hur vågade han?

Det är dags för fjärde avsnittet av vår intervjuserie 7+7. Efter att tidigare träffat Johan Larsson (Nyab), Camilla Lindmark (Expandera i Norr) och Paulina Sawicki (Sustainalube) är sätter vi nu  tänderna i Thomas Andersson.

För snart 20 år sedan grundade Thomas den dåvarande webbyrån Meramedia tillsammans med journalisten Axel Andén. Under åren som gick kom han att bli synonym med bolaget, men i samband med att man slog ihop påsarna med Märkvärdig för ett drygt år sedan valde han oväntat att kliva åt sidan för något nytt.

Det nya är start-upen Happy Booking, som bygger ett bokningssystem för bland annat små hotell. Systemet togs ursprungligen fram av Meramedia som stöd till det vandrarhem som man drev i angränsande lokaler till kontoret.

Från sidlinjen kom Thomas omställning lite oväntat, så vi ville förstås veta varför han gjorde det - varför går man från tryggheten i ett etablerat bolag till osäkerheten i något helt nytt?

Vem är Thomas Andersson?

- Ja… företagare sedan jag var 16 år, pappa till två barn som fyller 12 och 6 i år. Gift, bor i Luleå och har bott här i hela livet förutom ett drygt år i Stockholm.

- Som person är jag ganska snäll, ibland kanske för snäll för att vara i företagsvärlden. Men jag har också en stor inre drivkraft att bygga upp saker. Jag tror det är därför jag håller på med det jag gör.

Vem är du absolut inte?

- Gud, det här var ju jättesvåra frågor. Och då har jag ändå läst en av de tidigare intervjuerna, säger han och skrattar.

- Men jag är absolut ingen ensamvarg som skulle kunna göra saker helt själv. Jag är beroende av att ha andra människor runt om mig, att ha team. Jag får väldigt mycket energi av att jobba med andra människor som är duktiga.

Efter 20 år i Meramedia tar du plötsligt klivet åt sidan från en stabil tillvaro till HappyBooking. Varför?

- Dels kände jag mig ganska färdig, om man kan säga så. De sista åren på Meramedia så utvecklade jag inte bolaget så mycket som jag ville att det skulle utvecklas. Min främsta styrka ligger på de första åren, när man bygger upp nånting. Jag är inte lika duktig på förvaltning.

- Sen hade jag ett bra läge med Johanna som en av delägarna. Och det blev ett ännu bättre läge när vi gick ihop med Märkvärdig och samtidigt fick finansiering till HappyBooking.

- Det kändes bra att ta det här steget och jag har nog aldrig haft någon större ångest för det. Det kändes rätt naturligt.

Du hade som sagt något rätt stabilt bakom dig. Varför tycker du det är viktigt att inte nöja sig?

- Det är nog den här inre drivkraften. Att jag hela tiden försöker bevisa, åtminstone för mig själv, att jag klarar av att bygga nya grejer. Det var svårt att bygga något nytt på Meramedia så vi började bygga saker i bolag som kanske inte passade in i verksamheten. Till slut blev det mer naturligt att driva vidare Happy Booking som ett dotterbolag.

Är du inte rädd för att misslyckas - tänk om ni går i konkurs?

- Det är klart att man har en viss rädsla för att misslyckas om man tänker på det sättet. Men jag lägger mer energi på att tänka på vad som händer om det går bra. Har man inte det synsättet är det nog svårt att bygga nåt stort. Faller det sen, så faller det. Då har jag gjort nåt fel, eller så var marknaden kanske inte redo.

- Men det finns värre saker än konkurser. Nu har jag inte gjort någon konkurs själv ännu, men du lär dig förhoppningsvis nånting av det du gjort så länge du är öppen och analytisk.

Beskriv känslan när du stod nästan 900 mil västerut i Silicon Valley och pitchade Happy Booking på engelska inför vilt främmande människor.

- Vi var med i programmet Born Global när jag var där och pitchade för investerarna. Det var väldigt nervöst. Främst för att jag inte riktigt gillar att stå och prata inför folk. Men under det här programmet så blev det mycket bättre. Vi fick göra många pitcher både i Sverige och utomlands så det gjorde att det… jag ska inte säga att det blev neutralt, men det blev betydligt mindre dramatiskt för varje gång man pratade inför folk.

- Jag tränade otroligt mycket för att inte vara så nervös. Nu vet jag att jag kan om jag behöver.

Du får göra något bra för en ort i Norrbotten - utom Luleå. Vilken stad väljer du och vad gör du?

- Jag tror ju att… nåt som hade varit häftigt hade varit nån typ av inkubator eller liknande för såna som vill starta bolag i Tornedalen, tänker jag. Min mamma kommer därifrån. Det känns det som att det är svårt att få ungdomar att stanna kvar men att det samtidigt hänt en del kring turismnäringen. Så det skulle vara värdefullt att göra nåt för att boosta de som blir kvar. Nånting däråt...

7 snabba

Slutligen fick Thomas sju snabba frågor, där varannan handlar om val i privatlivet och varannan om var eller med vilka han själv skulle vilja jobba om han fick välja. Först ut är det privata.

Uppdrag granskning eller House of Cards? "House of Cards."

Ice hotel eller Air Bnb? "Air Bnb."

Facebook eller LinkedIn? "Jag spenderar mer tid på Facebook, men jag tycker LinkedIn är ett bättre verktyg. Mer intressant."

Amazon eller Ikea? "Amazon."

Kåbdalis eller Sandön? "Skärgården… Sandön."

Google eller Microsoft? "Google."

Kulturens hus eller Musikens makt? "Jag måste vara ärlig, det är mer Kulturens hus än Musikens Makt."