Fler och häftigare spelbolag lockade till den populära mässan Nordsken i Skellefteå som växer för varje år

-Nordsken är en unik företeelse, det finns nog inget liknande på något annat ställe, menade Dan Tronström och Henrik Jonsson på Goodbye Kansas Game Invest, en av eventets huvudsponsorer och en av Arctic Business Incubator kompetenspartners som också var på plats. Det kokade av kreativitet och skapande som blandades av nya samarbeten och affärer.

-Vi upplever att det finns en otrolig energi och drivkraft i Skellefteå när det gäller den digitala spelindustrin. Både från politiker och från entreprenörer. Dessutom finns det hjälp att få i inkubatorer som ger ett visst skyddsnät och värdefulla verktyg när man ska förverkliga sina idéer. Vi på Goodbye Kansas vill vara en del av det och hjälpa till att koppla Norra Sveriges spelindustri till den övriga världen.

Mot marknaden

Arctic Business Incubator som stöttar innovativa nya affärsidéer tog plats i en monter i tillsammans med projektet Qvarken Game Industry där Jakobstad och Skellefteå samverkar. Här får spelkreatörer hjälp att se sina affärsmöjligheter genom att delta i projektet under ett år.

-Det hela handlar om att göra business av sin idé och att det i slutänden blir riktiga bolag, berättar Conny Reidefors, affärsrådgivare på Arctic Business Incubator. Man får hjälp med allt från spelutvecklingsexperter, designers, ekonomi, affärstänk till kontakter med investerare.

I Qvarken Game deltar ett 30-tal företag, från både Sverige och Finland, och en ny kull är på gång.

Annorlunda bransch

-Det är hög nivå på både deltagare och experthjälp. Deltagarna är väldigt kreativa, entusiastiska och tekniskt drivna, men behöver hjälp med annat, säger Conny. Man får också komma ihåg kunderna är gamers och det gäller att skapa ett behov av just det spel du erbjuder. Det kräver också en annan typ av marknadsföring.

Att spelindustrin handlar om nöje och underhållning gör den lite speciell jämfört med traditionella branscher som erbjuder varor och tjänster. Något som också bekräftades vid en rundvandring bland de fem spelbolagen från Arctic Business Incubator som antingen ställde ut på mässan eller deltog på andra sätt. Många pratade om ekonomi, andra pratade om vikten av att få hjälp med att nå ut med sina spel. Och i stort sett alla ser hela världen som sin marknad redan från start.

Vad behöver dessa spelbolag för att ta nästa steg?

-Vi önskar oss mest av allt att få en bra förläggare som hjälper oss med marknadsföring av spelet och hjälper oss att nå ut globalt, säger Jonas Roininen på Pixadome som snart släpper sitt spel Hayfever som riktar sig till barn och ungdomar.

-Vi behöver pengar. Cirka tio miljoner kronor skulle gå till att förstärka vårt team och marknadsföra spelet, säger Daniel Öhgren, vd GrandPike som också är nära en lansering av sitt spel Spelldust.

-Finansiering, vi behöver ca fem miljoner kronor. Jag har en del diskussioner på gång, berättar Magnus Söderberg på Triolith Games. Ett bolag som dels utvecklar ett mobilspel som heter Megatroid, dels en plattform byggd på blockchain-teknik.

Svårt hitta riskkapital

-Ja, pengar är ett evigt dilemma i spelbranschen, säger Dan och Henrik på Goodbye Kansas. Visst finns det riskkapital att få, men det går oftare till mer etablerade bolag och generellt har vi inom spelindustrin svårt att hamna inom mallen när det gäller mer traditionell finansiering.

Råd till blivande spelentreprenörer

Vilka allmänna råd har då de mer erfarna att ge? Jens Lundström, VD på Arctic Business Incubator med ett 20-årigt förflutet kring startup-bolag inom tech och spel delar med sig av några tips.

-Alla gillar bra historier och inom spelbranschen berättar på något sätt hela tiden historier. Därför ska man alltid tänka på att leverera det. Tänka hjärta och hjärna kombinerat – då kommer spelarna och du kan bygga ekonomi och bolag runt detta.

-Våga misslyckas. Bättre att släppa ut ett spel och testa hur det går än att pilla på detaljer i evigheter. Om man lagt ner jättemycket jobb blir man också mer besviken om det inte går bra. Av tio spel är det ungefär bara ett som blir lyckat. Bättre då att ta nya tag och testa något nytt.

-Ta hjälp och råd tidigt av de som gjort resan innan. Spelutvecklar-kulturen är otroligt öppen och med stark ’pay it forward’ attityd så om du bara är ute och nätverkar så får du otroligt många bra tips och råd. Arctic Business Incubator jobbar strukturerat med att just skapa dessa möten som verkligen gör skillnad.

-Jobba hårt. Se det som ett jobb och inte en hobby, avslutar Jens Lundström.

Fler tjejer i branschen

Bland utställarna på Nordsken syntes inte så väldigt många kvinnor och spelbranschen i stort domineras fortfarande av män.

Idag består branschen till ca 20 procent av tjejer, men trenden är positiv. Och här spelar event som Nordsken en viktig roll nya spelbolag får chans att visa upp hur roligt det är att vara gamer, både som konsument och producent.

nordsken_artikelbild.jpg
Sarah Gotthold